Sistemul Educațional Adaptiv și Inteligent bazat pe WEB (SEAIWEB) dezvoltat este un instrument informatic util profesorilor și elevilor din învățăm�ntul liceal, prin facilitarea învățării bazate pe web.
Sistemul oferă următoarele facilităţi:
- Accesul în sistem se realizează prin autentificarea utilizatorilor.
- Sunt implementate trei tipuri de roluri în sistem: elev, profesor, administrator.
- Administratorul gestionează conturile utilizatorilor, putând modifica inclusiv rolul unui utilizator în sistem (în cazul profesorilor).
- Profesorul creează şi editează cursurile, lecţiile asociate acestora şi momentele de lecţie. Testele de evaluare sunt construite prin consultarea unei baze de date cu întrebări actualizată permanent.
- Sistemul facilitează crearea întrebărilor de tipuri variate, ce conţin metadate precum gradul de dificultate, punctajul, feedback-ul general al întrebării şi feedback particularizat pentru fiecare răspuns. Aceste informaţii permit profesorilor să specifice criterii suplimentare de examinare precum dificultatea testului sau să obţină feedback privind calitatea şi performanţa întrebărilor create. Fiecărei întrebări îi este asociată o indicație de rezolvare, disponibilă doar în contextele de evaluare formativă.
- Profesorul construieşte resursele asociate fiecărui moment al lecţiei prin încărcarea fişierelor de conţinut ( text, HTML, video, imagini, animaţii flash etc.) sau prin asocierea resursei cu un test disponibil în sistem, creat anterior. Metadatele resursei includ stilurile de învățare favorizate de resursă.
- Elevul înregistrat în sistem va completa chestionarul ce îi determină stilurile de învăţare conform modelului Felder – Silverman. Stilurile de învăţare stabilite (activ/reflexiv, senzorial/intuitiv, vizual/verbal, secvențial/global) sunt utilizate de sistem pentru a-i indica elevului, pentru fiecare moment al lecției, resursa/resursele potrivite particularităţilor sale de învăţare, fără a limita însă accesul la celelalte resurse.
- Sistemul de navigare este adaptiv și eficient, elevului i se prezintă link-urile care îi sunt necesare. Sunt evidențiate resursele parcurse și se oferă informații privind gradul de parcurgere a lecțiilor folosind link-uri adnotate în format text sau grafic.
- Evaluarea se realizează automat de către sistem, elevii au acces imediat la rezultatele testelor susţinute şi pot identifica răspunsurile indicate corect sau eronat, dar și a celor corecte neindicate .
- Caracteristicile principale ale software-urilor educaţionale create sunt: adaptabilitatea, interactivitatea, suportul, feed-back-ul imediat, prezentarea informaţiilor în formate diverse(text, imagine, animaţie, etc), tipuri diversificate de exerciţii, informaţia redată în secvenţe scurte respectând progresia învăţării după gradul de dificultate a noţiunilor. Am inserat de asemenea contexte educaţionale pentru învăţarea colaborativă şi cooperativă.
Beneficiile sistemului:
- utilizarea tehnologiilor adaptive şi inteligente bazate pe web prin aplicarea unui program de învăţare optim structurat, articulat din punct de vedere logic, pedagogic şi didactic determină la nivelul elevului o experienţă nouă de învăţare, centrată pe elev, pe transformarea acestuia din obiect în subiect al educaţiei.
- software-ul educaţional adaptiv şi inteligent încurajează elevii să aibă o atitudine deschisă faţă de învăţare, stimulează interesul acţionând ca un facilitator în înţelegere;
- asigurarea unui mecanism de distribuire a cursurilor și testelor în rețeaua Internet
- cost redus - un număr mare de cursanți are acces la resursele de învățare, reducând astfel costurile materiale.
- independența de spațiu - cursantul poate accesa materialele din orice locație ce dispune de conexiune la Internet;
- renunțarea la tipurile de examinare clasică în favoarea examinării electronice, ce minimizează timpul și costurile aferente pregătirii unui examen
- creșterea nivelului de pregătire a elevilor.